Verdens største mobilselskab, finske Nokia, går i næste måned gang med at udrulle musik-tjenesten "Comes with music" i Storbritannien, der bliver det første land i rækken, hvor kunderne får adgang til ubegrænset musikdownload, når de køber en Nokia-telefon.
Til næste år vil udrulningen fortsætte i resten af Europa samt i Asien, hvor tjenesten vil blive lanceret i Frankrig, Tyskland, Italien, Holland, Spanien samt Australien og Singapore.
Nokias musikchef, Tommi Mustonen, har tidligere i interview med Computerworld fortalt om 'Comes with music'-konceptet.
Det bygger på, at der i købet af en Nokia-telefon er inkluderet fri download af musik i 12 måneder.
"Musik-filerne kan man beholde for altid. Og man kan downloade dem igen, hvis man mister sin telefon," sagde Tommi Mustonen dengang til Computerworld.
Lanceringen i Storbritannien kommer lige op til det normalt meget lukrative jule-salg. Nokia vil endnu ikke oplyse, hvad de pågældende telefoner kommer til at koste. Tidligere undersøgelser har dog vist, at forbrugerne er villige til at betale mellem cirka 1.100 og 3.500 kroner for en avanceret mobiltelefon, hvor musiktjenesten er indbygget.
'Comes with music' markerer på mange måder et markant kursskifte fra Nokias side. Selskabet vil nemlig ikke længere fokusere på at være hardware-producent, men snarere på at være en service-leverandør, der tilbyder et miks af tjenester og hardware.
"Nokia vil være det selskab, der gør ting muligt for folk. Vi vil ikke længere være en hardware-producent, men heller ikke et service-selskab. Vi vil være noget midt i mellem," har Nokia-chef Mark Selby tidligere sagt til Computerworld.
Service som drivaksel
Nokia har derfor taget opmærksomheds-økonomien - attention economics - til sig.
Det betyder, at forbrugernes ønsker og uransagelige veje skal sætte kursen - og ikke selskabets strategiske mål. Og kunderne vil have indhold i massevis: Spil, musik, video, kort-tjenester, sociale tjenester, billeder og meget andet.
Med i denne strategi har blandt andet været Nokias opkøb af kortselskabet Navteq[/url], der leverer digitale kort til net-tjenester som Mapquest, Garmin og Magellan, og netop GPS-funktionen er helt afgørende for Nokias vækst-strategier - ikke mindst i de billige telefoner og altså ikke alene i de dyre og avancerede smartphones.
Det regnes for givet, at 'Comes with music' ikke mindst sigter efter at udfordre Apples voldsomt populære iTunes, der i dag dominerer salget af digital musik.
Apples anvender imidlertid fortsat en mere klassisk model, hvor kunderne betaler per album eller per nummer.
Ifølge Financial Times overvejer Apple imidlertid at indføre en ad libitum-version, hvor man kan downloade på livet løs for en samlet abonnementspris.
Nokia har indtil videre indgået aftaler med tre af de største musikselskaber, nemlig Universal, Sony BMG og Warner.
Det finske selskab håber, at det vil nå at få en aftale plads med EMI, inden lanceringen i Storbritannien.
Herhjemme ligner TDC's Play-koncept meget Nokias 'Comes with music,' men Play-chef Søren Tvilsted har tidligere afvist, at 'Comes with music' skulle kunne true Play.
Indtil videre er der dog også lange udsigter til, at 'Comes with music' kommer på det lille danske marked. Umiddelbart har Nokia nemlig ingen planer om at lancere 'Comes with music' herhjemme til næste år.